پیامد این خبرها که میتواند اتفاقاتی غیرقابل پیشبینی را به دنبال داشته باشد، چند پرسش اساسی مطرح میشود؛ نخست آنکه چرا تروریستها برای عملیات خود، بار دیگر فرانسه را انتخاب کردهاند؟ پس از ماجرای «شارلی ابدو» قاعدتاً پلیس و نیروهای امنیتی این کشور تمهیداتی را برای مقابله با حوادث تروریستی اندیشیدهاند و البته تروریستها نیز از این آمادگی مطلع بودهاند با این حال چگونه آنها دوباره فرانسه را با وجود ریسک بسیار بالاتر آن برای ماجراجویی خویش انتخاب کردهاند و سؤال مهم دیگر اینکه نتیجه این فاجعه تروریستی در نهایت چه خواهد شد و یا به زبان سادهتر، از این اتفاق هولناک بناست چه بهرهبرداری صورت گیرد؟ آیا ما با یک حمله تروریستی کور و احمقانه از سوی داعش روبهرو هستیم؟ اگر بله، دیگران چگونه از آن استفاده یا سوءاستفاده خواهند کرد و یا ممکن است سناریوی حملات یازده سپتامبر بار دیگر در پشت پرده توسط مراکز ذینفع و نفوذ طراحی و این بار در صحنهای اروپایی اجرا شده است تا نظیر آن اتفاق بار دیگر از این خونریزی برای حمله به کشور یا کشورهایی به رهبری آمریکا بهرهبرداری شود؟
اگر چنین باشد، بیگمان امکان طراحی این سناریو و اجرای آن در آمریکا نبود. آمریکا دیگر ظرفیت این بازی را نداشت، بویژه آنکه دامنه افشاگریها از 11 سپتامبر چنان بالا گرفته است که بسیاری از مردم و حتی خانواده قربانیان نسبت به آن مشکوک و مرددند. اگر حملاتی مشابه 11 سپتامبر در اروپا رخ میداد بیتردید با انتساب آن به داعش، میتوان قاره سبز و ناتو را برای حمله نهایی به سوریه ترغیب کرد. فرانسه برای این منظور گزینه مناسبی است پیامد این فاجعه ممکن است کاخ سفید با همراهی اروپا، این حمله و انفجارهای بیروت و نیز حمله اخیر به هواپیمای مسافربری روسی را بهانه کرده و حملات هوایی و زمینی به داعش در سوریه و عراق را آغاز کند و روسیه و ایران را در مقابل عملی انجام شده قرار داده و پیامد آن در هر دو کشور رژیمهای مورد نظر خود را بر سرکار آورده و چنانچه میخواهد نقشه جدیدی برای منطقه طراحی کند. ممکن است اهداف بزرگتر و همزمان دیگری مورد نظر باشد و اگر چنین باشد باید دید آیا روسها اجازه چنین کاری را خواهند داد؟ هر چه هست از این ماجرا بوی توطئه میآید؛ باید منتظر ماند و نتایج آن را دید.




نظر شما